Thursday, December 31, 2009

Malam tahun baru- di balai

dimano anda pd mlm tahun baru?
tahun 2010 den mnyambut tahun baru di balai............
ya detik 12 mlm den adolah di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Pilah.......
hahaha mcm dlm previous post, kisah eh lbih krg samo...........
kali ni yg kno rush adolah kolej 88 dan kolej fantasy............
yg main ngn den td adolah busot, cdiq ngn atong..........
tp atong kau x kono pn ke balai haha..........
cilako boto.......
polis pn xnk bwk kau tong.........
hahaha pdhal org tuo tu la yg plg comeh skali mso polis2 smpai..........
"haiyo lu x pyh la pg tong...... ddk cni sama acai.." kato polis tu........

jumlah kali ni pn lbih rmai..........
dlm 40 lbih kot lbih krg..............
jd td sapo yg bwk moto ngn keto brkonvoi la ke balai melang..............
yg xdo moto ngn keto yo naik van............
sbb den da pnah kono duo mlm yg lopeh jd den da tau la cmno prjlnn eh...........
samo yo mcm ari tu...........
cumo moto2 yg x brnsib baik n yg xdo lesen tu kono la saman.............
nk buek cmno bagian msing2 kn............

hahaha di ksmpatan yg ado ni den mngucapkan slmt tahun baru 2010 kpd sumo k........
smoga tahun baru ni lbih baik dr tahun yg sblm eh..........
prmulaan tahun baru den x brnsib baik nmpk eh........
cubo lg di maso akn dtg kn haha..........
nia ado la bberapo gmbr yg sompek di ambik maso di balai td............




menunggu giliran





cdiq






13 tahun paling mudo skali td.....polis tu cik nan poning namo eh






hahaha tgh sesi temudugo







kona x ni sapo? harharhar

Pipit Pokak Makan Berujan




Kelobihan ddk brburak dgn org tuo2 adolah dpek donga pngalaman n cito2 diorg...........

yola diorg kn da tuo jd byk la yg dah dilalui kek diorg sumo.................
cito2 yg diorg citokn tu bleh dijadikn pngajaran n panduan kpd kito............
td dkt pjbt ado sorg org tuo ni, Kamarudin namo eh........
org tengkek na...........
nk isik borang mohon rmh............
sambil2 isik borang tu cito2 dgn dio..........
byk hal yg dibualkn...........
apo yg nk den kongsikn ni adolah satu pepatah yg org tuo ni bgtau td kpd den......
dio cito tntg sorg laki ni, laki ni ibarat eh mcm "Pipit pokak makan berujan" kato dio........
den tny kpd bliau "mksd eh apo cik?".........
"mksud eh dlm dan tajam........hahaha"
"Pipit pokak makan berujan" mksd eh lbih krg cmni :
trbit matohari smpai trbonam matohari, dio bekojo n brusoho dgn sponoh eh...........
dlm maso bekojo tu x lupo mkn eh, smayg eh, tnggungjawab eh............
mnolong org yg mmrlukn.............
hak org x diambik eh..........
hak dio dimintak yg seboto eh.......
dapek byk dio brsyukur.......
dapek ckt dio brjimat.........

lbih krg mcm 2 la mksd pepatah yg trsobut td "Pipit pokak makan berujan"............
ado lg tu mksd eh tp den da lupo lak..........
lbih krg la kn...........
den cbo brpkir apo kaitan pipit yg pokak dgn mkn dlm ujan tp x dapek lak gambaran eh prkaitan pipit dgn mksd yg trsobut di ateh............
walau apo pn, yg pntg adolah mksd eh kn..............
samo x kito dgn pepatah tu?


slain tu den trpogun gak............

bhaso kito bhaso mlayu ckup indah n brseni...............
sronok burak dgn org tuo sbb gayo pnyampaian diorg mmg mnarik dgn bhaso yg brbungo2........
byk nasihat n pngajaran dlm apo yg kuar dr mulut diorg sumo.............
klo mcm bdk2 mudo mmg jarang skali mndgr pepatah2 mcm ni kluar kn...............
bilo brjln nmpk org2 tuo mcm xdo isik, dah nyanyuk, tp sbona eh kito x bleh mnilai dr luar kn...........
bilo dio brcrito, bru kito tau n cbo kito bndingkn dgn diri kito............
jauh lg tnggi ilmu diorg dgn ilmu kito..............


oleh yg dmikian, jgn la kito smbong dgn apo yg kito ado, sbb kito ni mnusio n byk klemahan........
sesungguh eh, rmai lg org yg lbih hebat dr kito...........
bndo yg kito tau kito kongsikn, yg x tau kito diam, jgn memandai, n kito blaja spayo kito tau.......
sbb tu den sronok poie kojo..............
dapek jmpo dgn org, kongsi2 apo yg ptut..........
dlm pd kito suko2 tu, byk ruang sbona eh utk kito blaja dr hari2 yg kito tmpuhi...........
klo x byk yg dapek eh, ckt pn jd la.................
x elok mngoluh dgn idup ni, sbb sumo org ado bagian msing2..............
Tuhan kito Maha Adil.................

sntiaso hepi n yg baik kito jdkn pngajaran, yg buruk kito jauhi n jdkn smpadan k...............



yang baik dtg dr Allah yg buruk adolah klomahan diri den sndr

Tuesday, December 29, 2009

Kisah mlm ini - pemeriksaan rambang

den smpai di 88 pkul 9.......
88 adolah tmpt snuker.....
mmg klo kuar tu la tmpt yg di tuju, x 88, cathay x cathay, maple siva....
den smpai,table pnuh....
ddk lpak tnggu table kosong.......
agk lamo, dlm 9 stgh bru dpt main......
bru 3,4 kali pkul.......
4,5 org yg sparuh umur ckt msuk......
igt diorg nk main lucky ball.....
"ok sume kuarkn ic bg cni"
den n yg lain2 dlm kolej 88 tu pn kuarkn ic msing2, kuarkn sajo tp msih main lg.....
igtkn sajo nk tgk ic......
"ok sume byr table trn msuk van....pg balai sume skali....."
babi mnyibuk yo polis ni....
nk x nk kno la ikut naik van......
yg ado dlm tu lbih krg dlm 12 org.......
sumo kna angkut.....
poie balai melang lak tu hahaha.....
dapek la mraso msuk balai baru.......
smpai kt balai, msuk bilik lopeh tu bg butiran2 diri sorg demi sorg......
dio tny soalan2 bodoh 2,3 butir n tunggu la sumo eh slosai.....
lopeh tu 1 lg rombongan smpai, dlm 7,8 org.....
rombongan tu dr cc.....
hahaha yg plg klaka eh slh sorg dr rombongan tu adolah ali, cikgu tms.....
hahaha mampuih den tgolak cikgu ali pn kno msuk balai....
hahaha lawak2!!
kpd yg tms tau sajo la ali kau mcm mno.....
mst la dgn cito gebang eh x abih2 hahaha.....
namo pn ali kn nk wek cmno.......
lopeh da slosai sumo tu, diorg polis2 yg cilako tu ckp.....
"korg sume kami bwk ke cni utk pmeriksaan rambang saje, kami x ckp korg sume ade buat slh ape2, pmeriksaan je......"

haha apolah berak eh ntah.....
baik x pyh angkut klo mcm 2.....
buang mso yo.....
bodoh amek2........
lopeh da slosai sumo naik van blik diorg hntr 88 blik....
trimo kasih kpd encik polis sbb mnghntr blik ke tmpt yg kau sumo jmput kitorg td.....
klo x hntr blik kau sumo mmg cilako....
sumo yg dlm van td pn naik n mnyambung la blik main.......
x sompek nk mkn freeball td hahaha kno la smbung blik kn......



x tau la apo motif diorg buek bndo yg trsebut di atas.....
nk banteras apo ntah la.....
main judi xdo kno apo2....
yg bwh umur pn xdo kno apo2......
nk koba banteras dadah urin test pn xdo td.....
haha ntah la se pn x tau knp.....
biar la diorg dgn idup diorg kn...
apo2 pn syukur den n sumo kwn2 den trmsuk cikgu ali den td x kno apo2.......





den da ado cito dan pngalaman mnarik di wktu cuti ni.....

:p

Monday, December 28, 2009

now i'm in holiday for about a week

hello my frens....
how do u do?
i'm doing fine here....
tonight i'm alone....
my father had gone to klumpo to fetch my brothers n mother.....
tomorrow they will be back in k. pilah.....
usually i invite my frens to come accompany when i'm sleeping alone, but tonight i'm not going to do so.....
instead, i dont feel like going anywhere tonight.....
maybe want to stay home.....
since the day my holiday started, almost everynight i'm going out....
yes, it is not almost, but every single night......
during day also i'm not usually at home.....
the other past holidays also like that......
if i'm not going out, some of my frens come lpak outside my house.....
today i'm going out, but not going lpak2 and wasting time but go out to setel things such as byr bil, bli mkanan and etc.....


hahaha for me, it is the same, at home or at hostel.....

there is no many differences for me......
for me, both hostel n house are the same and both places give excitement and enjoyment for me.....


besides, tomorrow i will go to opis....

as usual, my position as penulis awam is waiting for me.....
nobody replace me for that position during my study time.......
so it is better for me to continue that job during this holiday....
although it's only for a week, but i got money gak tau....
u want to give me money for free??
lancau la......

Thursday, December 24, 2009

prmulaan cuti


skrg den brada di rmh....
smpai rmh yg trcinta pkul 7 stgh td........
cuti sminggu.......
sronok bai cuti hahaha.....
di rmh den skang adolah hny den dgn abah den yo.....
mak den pg krsus tndo krts dkt klumpo smpai 29 aribln....
adik2 den ddk kt shah alam rmh sdara den, smpai la mak den abih krsus nnt......
nmpk eh den tngl bujang la dgn bos den 4,5 ari ni......
haha cm x bpo bezo pn dgn dduk asrama........
igtkn ari 2 adik den ado kt rmh nia......
adik2 den xdo jd den igt nk mnyambung karier pnulis awam den ketika cuti ni......
ado la den dpt tambahan wang ckt kn slain mngisi maso yg ado..
nnt den tny pak akob klo xdo org kojo mst den dpt jawatan tu dgn jayanya.....
kpd kwn2 TESL diucapkan slmt brcuti dan jgo diri baik2 trutama kpd doi......
jmpo kito di mnggu hadapan k Insyaallah





lamo da x ltak gmbr dlm blog ni hahaha

Monday, December 21, 2009

presentation

skrg den brado dlm makmal kmptr.......
skrg adolah clas reading brsamo miss siti.....
tgh mnunggu nk presentation....
den grup brsamo fareed dlm kurungan doi osman.....
skrg dah dokek pkul 12 dah, tp bru 2,3 grup yg buek...
parah......
dpek den rasokn den n grup member x sompek nk buek presentation ari ni....
apolah ber eh ntah.......
dah pkai kacak2 tp x present plak......
igt leh la setelkn copek......
hahaha nsib x bpo baik kn nk buek cmno.....
xpo la.....
msing2 ado bagian msing2 kn......
:)


perut pn dah lapar nia lopeh ni kito gi mkn k

Friday, December 18, 2009

Ingat-mengingati

Aku lihat layu dalam Melayu Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak Ada juga bercadang bertanya tuan punya Tapi bercampur risau dengan tak tergamak Nanti dikata tak bersyukur, dikata tak sedar diri Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui Yang kita sendiri Membiarkan bunga raya melayu ke kanan Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri Aku lihat layu dalam Melayu Tanah air kita yang punya Kita siram, kita baja tapi angin api kita lupa Mereka merancang masa menjilat bangsa 13 harimau bertukar menjadi mangsa Kita lupa nenek moyang kaya-raya Jangan sekali-kali digadai harta-bendanya Ku lihat layu dalam Melayu Ku lihat layu dalam Melayu Ku lihat layu dalam Melayu Takkan Melayu hilang di dunia Ya… tapi apa guna tak hilang di dunia Kalau kewujudan tidak dirasa Petah berbahasa kudrat tak berjasa Orang berbudi kita hanya tahu merasa Selalu lari bila dirapat Selalu malu bila soalan diaju Selalu segan memberi pendapat Rela mengikut dari meneraju Belum nyanyi sudah bersorak Suka berjanji dalam borak Bukan kata tak ada otak Cuma tak berfikir di luar kotak Ku lihat layu dalam Melayu Ku lihat layu dalam Melayu Ku lihat layu dalam Melayu Aku jadi sayu Bunga menangis dia mendayu Mahu jadi cantik tetapi ragu Aku merayu Bangunlah semula hidup kembali Jangan tunggu matahari mati Cepatlah mekar sebelum terlerai Perjuangan kita belum selesai Perjuangan kita belum selesai Perjuangan kita belum selesai

Thursday, December 17, 2009

hari ini brada di rmh lagi

hari ini den brada di rmh lg.....
den cabut dr lendu td lps mkn pkul 9.40 lbih krg.....
brsamo pope benedict dan doy osman....
runner den frankiee x brsamo krana maleh nk blik kateh.....
pmandu satria nyonyot al khardami dah blik dlu.....

jd den brtigo blik ke Kuala Pilah yg trcinta.....
smpai pkul 11 td lega.....
poie kuetiau dlu sblm blik....
pope benedict kau lapar lg.....
sobat yola.....
dah kono kuetiau blik la rmh slps tu......


ptg td dlm pkul 3 den doy osman angso frankiee dan subo pg ke mlako.....

frankiee kau nk gi buek kad bank.......
subo lak nk blik johor baru jd poie la mlako sentral dlu xkn poie kubur lak nk amik bas kn......
slps tu poie bank Islam......
bleh tahan lamo gak nunggu....
syukur mohd frankiee kau brjayo mndpt kad yg baru klo x dpek td buek ponek sajo la mnunggu kn.....
cadang sblm blik nk poie jusco yg baru bkak dan spatut eh lancarkn ari ni sbb jusco tu blakg bank Islam yo......
poie tgk sajo la duit bkn eh ado pn msing2.......
wlau bagaimano smpai sajo abg tu ckp blm bkak lg dik tmpt ni x jd rasmi ari ni sbb kes mlotup itu hari....
klo nk tau amondo eh yg mlotup dan bilo tarikh rasmi jusco tu tgk la surat kabar ko buletin utama ko yo.......
mmg godang la jusco tu tgk tang luar pn tau dah.......
hahaha jd kami pn blik la ke uitm dan singgah dlu ke rmh shahrul muhaitik utk mnghntr bliau.....


smpai ke uitm dlm pkul 5 stgh, ddk itu ini kojap trn la ke bwh tgk bola sukan sea.......

thniah kpd Malaysia yg brjayo mnjd champion slopeh 20 tahun....
kami rakyat Malaysia mraso sggh brbosa hati dan banggo.......
first half main agk slow, tp second half baik.......
haha Malaysia buleh la katokn......
thniah skali lg......


sterusnya kpd umat Islam ari ni adolah 1 Muharam.......

tahun baru dlm kalendar Hijrah.....
brsyukur ke hadrat Ilahi kito msih diberikn pluang utk brado di dnio ni......
jd samo2 la kito memanfaatkn dan brusho utk mnjd lbih baik utk dnio dan akhirat.....
mogo2 1431 lbih baik dr 1430 Insyaallah.....

Thursday, December 10, 2009

Berada di rumah

skrg ni den brada di rmh.......
den grak pkul 10 suku td, brsamo saiful jensen yg memandu satria tu.....
bliau blik rmh bliau di smban.....


td ttibo lps main td trgrak nk blik.......
ntah knp dlm 2,3 ari ni prasaan den x sdap je.....
ntah la rndu pd kluarga agk eh ko atau sbb apo tu blm dpt dipastikan lg la haha.......
prasaan sajo tu......
tmbhn plak nk gak raso blik mlm dr mlako kn.....
sbb tu den raso kna blik rmh ari ni......
mgkn blik rmh ni dpt rilex ckt, pdhal kt sano pn samo rilex gak.....
haha...
td smpai dlm pkul 11 stgh....
syukur la slmt smpai slps mnempuh jln golap lg sunyi di kiri kanan cumo hutan dan semak samun sajo......
jln dr tampin nk msuk pilah tu agak mncabar la da la golap slekoh byk dan tajam bkn main lg.....
lampu tnggi den pn mnyalo sbolah yo....
syukur ado sorg runner den iaitu mohd frankee abdussalam......
klo den sorg2 takut gak den.......
yo la sapo yg x tkut kn.....
bilo den nk msuk snaling td, bru den trigt, mlm ni khamis mlm jumaat.....
syukur kami slmt tnpo prkara x diingini......
saiful pn bru tpon, dio pn slmt smpai ke rmh....
syukur la.....
nmpk sajo pokan pilah td, hati den raso lega sgt......
Kuala Pilah daku merinduimu....
hahaha.....



syukur la, den pkai keto jd snang nk kemano2.......
nk blik ko, nk kuar, pg clas, xdo nk brjln lg....
Alhamdulillah.....
tmbhn lg dpt tlg kwn2 lain yg nk kuar ko, bli brg ko apo ko......
syukur la.....



td ptg den pg hntr sorg kwn, meor dlm kurungan sam pg hsptl......
pngikut yg lain adolah planggan ttap iaitu fareed dlm kurungan doy osman dan jugak shahrul dlm kurungan itik, yg slps tu blik ke rmh bliau.....
cito x sdap eh,bilo kami nk blik dr hsptl, den dapati blkg keto den da brcalar....
wlaupn ckt tp bleh tahan la cacat eh......
wah kuang haja boto sapo yg mlanggar keto den tu......
apo nk buek, takdir.....
den pn x tau sapo yg langgar......
x apo la.....
trimo sajo apo yg brlaku kn......
bndo kcik x pyh la bsr2 kan, boto x.....?
:)




kwn2 yg x blik smoga enjoy your day.....

Wednesday, December 9, 2009

rahsia

otak pnipu kau dan otak cilako den mmg hebat......
kito mmg dasat......

xdo apo nk tulis pn hahaha

Thursday, November 26, 2009

cerita nak balik kampung

skrg pnulis sudah brada di rmh pnulis di Kuala Pilah.....
lbih krg pkul 3 suku ptg td smpai.....
sronok jugok blik kampung.....
hahaha........
jmpo dgn kluarga saudara mara dan sahabat2........
wah3 bsok rayo aji lak tu....
hihi......
pnulis ingin mncritakn kisah pnulis hari ni.......
pkul 12, pnulis mrancang utk mnghntr kwn pnulis, fais @ subo dio nk amik bas gi kl....
pnulis n subo ni pn singgah di mesin bank islam dkt pintu pagar tu.....
utk kuarkn duit la apo laie....
subo nk bli tiket bas, pnulis pn prlu kuarkn sdikit utk isik minyak.....
malangnye pnulis n subo x brjaya mngeluarkn duit di mesin bank islam yg trsebut di atas, sbb
agknye mesin tu jahanam, nk check belen xleh, nk kuarkn duit pn xleh......
oleh yg dmikian pnulis dan subo spakat utk runner bank islam masjid tanah......
dkt bank islam trsebut, pnulis dan subo mnghadapi msalah yg lain ckt, tp akibatnye samo, iaitu pasword kami xleh dibaco oleh mesin trsebut.....
dio ckp, pasword kami x btl.....
bodoh pny mesin......
beghat ni, rungut kami....
kami pn pulang ke uitm, cbo try kt mesin bsn, kt koperasi, namun x brjayo gak nk mngeluarkn sdikit wang......
kami raso kad kami msuk virus la....
tu yg jd bgitu.....
n punco eh adolah mesin bank islam dkt pintu pagar tu......
msalah btl......
pnulis msih blm check lg kesahihan adokah virus bnar2 mlanda kad bank pnulis.......
nnt pnulis cbo try kt Pilah ni plak, jika trbukti kesahihan virus tu, maka brtmbh la msalah jwbnye hahaha....
pngajaran kito brsamo, jgn kuarkn duit dkt mesin bank islam dkt pintu pagar tu, kelak buruk padahnye.....
smbung cito td, slps kegagalan kami yg tiada tandingannya, kami pn meminjam wang dr kwn2 yg ado dan boleh mmberikn bantuan....
syukur Alhamdulillah, ado yg mmberikn bntuan....
murah rzeki kawe syukur Alhamdulillah......
trima kasih kwn2.....
lps kawe nok kelik......
dlm pkul 2, pnulis, tebes, frankee n subo pn brgrak mninggalkn uitm......
singgah di bsten alor gajah, subo dpt bas ke kl pkul 2.45....
syukur Alhamdulillah, lps kwn kite nk blik.......
slps tu, kami brtiga mneruskn prjalanan ke Kuala Pilah.........
syukur kami slmt smpai ke destinasi cinta.......
hahaha.......
dlm idup pnulis skrg, hny ado prkataan LEPAK dan MAIN sahaja......
blik ni pnulis nk mkn puas2 sempena dgn rayo aji ni brmacam juadah disediakn hahaha....




di ksempatan yg ado ni, pnulis ingin mngajak semuo yg mmbaco utk dtg ke rmh atok pnulis, yg jaraknye x smpai 1 kilo dr rmh pnulis, pd ari sbtu, 28 hb 11 2009....
adik pnulis yg no 2 brsunat dan ado la knduri ckt.....
jmput la dtg samo2 kito menjayokannyo....




bsok 27 aribln 11 2009 juge adelah last episod cito nur kasih
.....

Wednesday, November 25, 2009

balik rayo la gile

bsok blik bai.....
best bai.....
gile bai......
x sbr bai.......
sronok bai......
jmaat rayo bai.......
misteri bai......
bsok ado 1 clas bai.....
8 stgh bai....
sori bai....
dah buek kptsn bai.....
xnk poie bai......
nak blik bai.....
minyak keto xdo bai....
igt nk buek pnghntaran bai.....
tgk bsok mcm mno bai.....
kalau maleh gnokn sen2 yg trsiso la bai....
ooooo balik kampung ooooo balik kampung oooooo balik kampung hati riang.....





slmt hari raya haji kpd org2 yg bragama Islam dgn ucapan maaf zahir batin....iklas dr prantauan..... Musa, A. (2005), Kaherah, Mesir. buleh la den tgk cito nur kasih bai nanti.....


Friday, November 20, 2009

DOY OSMAN

harini adolah hari jadi doy osman......
slmt hari jadi diucapkan.......
hehehe ritual hari jadi akn dijalankn kmudian....
kpd doy osman, brsiap sdio la anda hahaaha..........
minggu ni rmai yg blik lak..
bosan la haha......
nnt mnggu lain kito kuar yo kwn2.....

Friday, November 13, 2009

anda yg tesl

ahad ni akn blik ke uitm......
raso sronok gak la jmpo mmbr2.....
lamo x jmpo.....
yg plg pntg nk main bola......
osah sangap eh nk main bola.....
smgt nk blik sbb nk main bola......
x sbr nk main bola......
cikgu suka main bola hari-hari cikgu main bola......
kpd rakan2 tesl, hrp2 sumo akn baik2 aje.....
mst sumo smgt nk blik.....
hahaha.....
kptsn pn da kuar....
den dpt 2.97.....
bg den kiro ok la tu wlaupn x tnggi mno....
den manjang main yo x pnah blaja pn leh dkt2 3....
klo manjang blaja yo x main mst den dpt 4.03.....
tu la kang klo dpt 4.03 kang trs jd dktr yo plak, x adventure la kato org putih kn......
haha.....
yg pntg sumo mst main bola sapo x main bola den buang pogram padan dgn muko korg hahaha......



semester lopeh byk prkaro yg dah kito lalui brsamo.....
prkaro yg baik tu, samo2 la kito koka an n tingkat an.....
prkaro yg mno yg x baik tu, kito jauhi n jdkn pngajaran.....
korg sumo baguih2 n sumo pndai2 blako......
sumo mst bleh buek yg trbaik dr semester lopeh.....
tntg unity, we are live under the same sun, we are walk under the same moon......
but why can't we live as one?
prcayo la kpd kwn2 msing2......
sumo akn baik2 aje nnt......
hrp2 sumo jago mulut msing2, sesamo plajar tesl n dgn kwn2 dr kos lain.....
kito sumo sdara.......
igt la krana pulut santan binaso, krana mulut badan binaso.......
korg sumo mst bleh buek yg lbih baik.....
kito jmpo nnt kwn2...
gdluck......









x dpt la tgk nur kasih mcm ni......

Monday, November 9, 2009

Malam Ini

perut lapar bdn pn raso lotih......
apo hal ntah.....
td nk mkn megi tnggl sbungkus yo....
da ltak dlm mangkuk da, bkak prencah eh, skali kosong..
da trbkak.....
polik amek den....
pmbungkus megi tu mmg blm bkak, tp prencah eh plak yg da trbkak.....
sapo nk jwb tu??
xdo rzki la nmpk eh hahaha......


hurmm nk kuar maleh lak....
pkirkn kewangan, bsok nk poie smban..........
mlm smlm da kuar, cm biaso la game MU.....
tp MU klh.....
it's our game, tp xdo luck nk skor......
thniah kpd Chelsea.....
den mmbuat kptsn mkn roti gardenia sajo utk mngisi perut.......
nk buek bnda lain, burger ko apo ko maleh sgt lak...
haha apo yg ado yola kn.....


td dlm pkul 11 stgh adik se yg kcik skali tu bgn lak dr tdo eh mrenget2.....
sakit tlingo koba eh.....
apo hal eh ntah.....
nk poie klinik dio koba....
den pn mnghntr poie klinik.....
bos den da tdo mso tu....
tp klinik kek pilah sumo eh da ttup.....
den tny "kau nk poie spita x?"
xnk kate eh...
den tny lg "bleh thn x...."
dio koba "bleh, igtkn klo klinik bkak nk poie klinik yo td...."
mcm2 hal...
hahaha......
smpai rmh td trs elok yo tdo xdo pn mrenget2 laie.....
hrp2 esok elok la 2......


dunio trlalu indah utk brdukocito..............
rmai sdara n kwn2 kito kt dunio ni......
slagi msih idup kito nikmatila dnio ni........

Saturday, November 7, 2009

bikin hal lagi



dgr cito pnyokong klntn bikin hal lg kt stadium.....

sprti yg kito dpt tgk kt tv, tu hal kt dlm....
dpt tgk da btapa prbuatan x bretika diorg kt dlm stadium lg.....
x pyh cito la hal kt dlm.....
kt luar lg hal......
dpt cito dr mmbr yg pg ke bkt jalil......
luar stadium dah jd mcm tmpt peperangan.....
FRU pn kna baling mrcun, bom, pnyokong apo la lg kn.....
langgar keto, baling botol, brtumbuk......
pnyokong klntn rmai2 kopung pnyokong n9 kt luar stadium.....



knp psl bola nk brgaduh mcm 2.....
x profesional lnsg.....
x bleh trimo kekalahan ko??
x malu ko org tgk??
kt tmpt org pn nk buat sial......
da la gaduh mlayu samo mlayu lak tu....
bkn utk mnuding jari kpd pnyokong klntn, tp kito tgk sblm2 ni game yg kecoh2 gaduh sumo eh libatkn pnyokong klntn.....
x slh klo ckp yg pnyokong klntn yg mulokn prgaduhan2 semua......
mmg warga klntn trkenal dgn sikap kenegerian yg sgt kuat, tp knp sikap kenegerian tu yg mnjd alasan utk buat kekecohan.....



pihak yg brkenaan prlu amik berat tntg kes ni............
kes mcm ni mmburukkn namo sukan dan jugak negara kito sndr.....
pihak klntn pn kno amik serius, sbb bndo ni sgt memalukn dan mnjatuhkn imej negeri klntn trutamanya.....
hukuman plg berat utk pihak yg brslh n mnimbulkn kekacauan......
hukuman yg dijalankn prlu la mndpt prhatian semua pihak utk mngambil iktibar dan brsikap profesional pd maso akn dtg supayo imej sukan dan negara kito ni x trcemar lg......


sukan utk menyatukn dan merapatkn prhbgn sesamo kito, bkn tmpt utk merusuh.....

MUET

trtarik den bilo mlihat rmai kwn2 den yg mnulis psl muet....
muet td pagi la....bebal btl la anda semua ni hahaha...
pd pndpt den n kalau den yg mnjd pmerikso utk krts jwpn den td, den mmg x lopeh band 4....
karangan mmg x siap.....
satu muko stgh yo yg tulih......
tp x apo yg pntg dah cubo....
lgpn td kpalo den mmg xdo muet, yg ado adolah bola iaitu Negeri Sembilan yg main final dan dah mnjadi johan da pun!!!
apo2 pn den dah bleh pkir kos apo nk buat pd dgree nnt hahaha sbb den mmg yakin x lopeh pny......
nnt mgkn den akn join kolang ngan julang buat kaji bintang hohoho....
bleh la den jd angkasawan negara kn nnt......




apo2 pn kwn2 sumo mst da buek yg trbaik.....
kalau korg raso x lopeh kn, den mnyeru anda semua, jom la kito samo2 buek kos kaji bintang nnt......
sms BINTANG dan taipkn NAMA PENUH jarak NO. IC ke 30659 k.....
prmohonan registration trhad tau
hihihi
:)

Negeri Sembilan Champion Kali Ni

last kito mnang Piala Malaysia pado tahun 48, iaitu pado tahun tu atok den brumur 20an tp x dpek dipastikan lak dah nikah ko blm dio pado tahun itu.....
skrg tahun 2009.....61 years.....akhir eh kito brjayo mnamatkn pnantian yg trsebut di ateh.....
stinggi2 thniah kpd player n pngurusan team yg brjayo mncipto sjarah utk Negeri kito ni......




prlawanan td den saksikan di dpn tv sajo sbb eh, den x dpt tiket la nk poie bukit jalil!!
cibai boto....
kisah tiket ado den lampirkn dlm my previous post haha.....
rugi sggh sbb x dpek nk mrasai khangatan bukit jalil pd mlm td.....
namun sudah bkn rzki apo nk buek kn.....
apo pn NEGERI SEMBILAN totap di hati.....



Team NEGERI SEMBILAN brjayo mnenggolamkn pnyokong2 klntn yg memonohi stadium dgn prmainan yg baik.....
trnyato la pnyokong klntn lbih rmai dr pnyokong NEGERI SEMBILAN pd mlm td...
mmg caya la wlaupn pado mulo game agk bosan bola manjang x smpai yo n pmain kno solit ckt sakit, kno solit ckt sakit....
aktiviti kno solit ckt sakit, kno solit ckt trsungkur ni brlarutan la smpai ke akhir game smpaikn tukang pngusung tu pn da jd lbih trkenal drpd pmain sndr dek galak eh diorg msuk dan mngusung pmain2 kuar mndptkn rawatan.....
team NEGERI SEMBILAN pd spnjg aksi Piala Malaysia ni mmg sgt mantop di semuo posisi.....
trutamo skali di bahagian defend la lu org mmg smart! tatkalo cmo bolos 3 yo spnjg Piala Malaysia ni....
mmg Terbaik Dari Ladang la korg...
team bwh bimbingan Coach Wan Jamak mmg sharusnye diberikan pujian yg mnggunung......
pmain mudo yg brbakat bosa n brsmgt tnggi sprti Shahurain, Zaquan, Kunalan, n Aidil digabungkn dgn pmain senior yg byk pngalaman cm Shukor, Rezal, Idris n Ching Hong Aik utk membontuk team NEGERI SEMBILAN a.k.a THE CHAMPION musim ni.....



slps NEGERI SEMBILAN skor gol yg no 3 oleh Zaquan pnyokong klntn yg mmg da naik sheikh dr awal game brtmbh mnggilo dan mulo mninggalkan stadium dan sudah mnjd trademark bg pnyokong klntn kn dan x prlu diperkenalkn lg, mereka suka brmain dgn api....
hahaha soghie la kpado pnyokong klate, taung ni mu dok mene....
Negeri kawe yg mene.....
tgk la nnt smbutan apo yg bakal diadokn smpono kmenangan ni.....
yg pasti eh trofi n pmain2 mst akn brarak satu negori tu mst kno ado tu.....
psl cuti sumo tu den x kisah sgt, sbb den pn bkn skolah laie.....
:)



akhir kato Tahniah kpd team NEGERI SEMBILAN....
korg adolah hero.....
Piala Malaysia hadiah utk Yam Tuan kito yg baru.....
kokakan lah prestasi spayo lbih cmerlang pd maso akn dtg.....
rakyat sntiaso mnyokong dr blkg......
HIDUP NEGERI SEMBILAN......



poie la mandi hari dah tinggi,
jgn temonung menoman tanggo,
ke sawah kito menuai padi,
apo dikonang prkaro yg sudah.



yang baik dtg dari Allah, yg buruk adolah kelemahan diri den sndiri

Friday, November 6, 2009

Kekecewaan dan Tiket

den pg smban brsamo arm syamir n alep....
grak dr pilah dlm kul 2.30 smpai pkul 3 suku lbih krg....
niat hati nk mmbeli tiket......
smpai sajo jmpo mmbr skolah, steng n minul n sorg mmbr diorg yg samo blaja skang....
diorg dr bangi, uniten.....
"tiket abih poik, kitorg tang pkul 1 td kek cni ha,"
luah mreka......
utk pngetahuan pmbaco skalian diorg ni td da pg bkt jalil dlu sblm dtg smban.....
"bkt jalil pn abih gak bai!!"
di kaunter tiket lak, pnuh dgn org klntn sajo wlaupn tiket eh xdo yg dijual.....
kami yg bru smpai, "cilako boto habih cmno ni" msing2 mulo mrenung nasib.....
ddk burak kt longkang topi tu, smpai pkul 5 tunggu msih xdo gak....
msing2 mulo brputus aso.....


dgr cito dr pminat2 bola yg lain yg turut samo mnanti, ulat-ulat tiket jual skoping RM 50 atau cakap klntn eh 50 ghiya......

mmg cokik abih la beb....
tu pn abih laku sumo.....
ketawo bsr la si ulat-ulat tiket.....
den x sggp la smpai 50 ghiya.....
x mncukupi kewangan den.....
harga tiket yg sbnr 20 ghiya final la katokn.....
hurmmm x sggp den bantu parasit2 trsebut untung mudah n byk dgn cara mncokik org.......


slps msing2 brputus aso mnunggu poie la mkn dan minum di kdai yg brhampiran.......

den tpon bos den klo ado mmbr2 dio yg mmpunyai tiket lobih tp jwpn yg bliau brikn turut hampo.......
di kdai tu jmpo lak nyonyot n ragu hahaha my TESL frens....
den igt mreka pn boli tiket n den pnuh harapan la nk brtny kalau diorg ado lubang2 tiket lain.....
tp skali lg, den hampo tatkalo nyonyot ckp, "den dtg bkn nk bli tiket, nk bli kuih ha....."
hahahaha!!!!


owhh nyot knp kau hancurkn harapan kami......?!


ragu
tdo di rmh nyonyot kerana bsok muet dan mreko akn brpsgn pg ke mlako....

den sprti biaso brpsgn dgn frankee foo hahaha bleh la lwn bregu dgn diorg.......
jam pn dah pkul 6 lbih n msing2 tlah pn patah hati n mmbuat kptsn "mlm sok kito tgk tv yola......"
utk yg trakhir kali kami pusing di kaunter tiket tu kalau2 keajaiban mlando ado lak jualan tiket brlnsg atau ado drmawan yg murah hati menaburkn tiket di jalanan, namun ttap samo mcm td malahan rmai lg yg msih mnunggu....



nyonyot
n ragu plg ke rmh nyonyot, steng minul n mmbr mreka plg ke uniten n den brsme rombongan den td yg trsebut di atas plg la ke Kuala Pilah......



pngajaran eh adolah jgn bli tiket last mnit....

tgk apo yg brlaku kpd kami....
brsmgt nk ke bkt jalil samo2 mrasai keghairahannye namun hampa.....

HAMPO BEB!!!!!


hahaha....

FAM membekalkn 60000 tiket ke kota baru dan sumo eh abih dijual....
setau den kapasiti stadium bkt jalil tu adolah 80 ke 100000 org........
kalau lbih stgh tiket da dibagi kpd pnyokong klntn, n kt smban dan bukit jalil pn org klntn yg cbo mmborong, apo yg tngl utk pnyokong Negeri Sembilan....
dgr cito dr pminat2 bola yg lain, pnyokong diorg sorg bli smpai 100 koping.....
utk simpan stok ke anak cucu ko apo tu?! hahaha....
gilo x gilo tu.....
yg pasti pnyokong klntn akn lbih rmai mmbanjiri stadium bsok banding dgn pnyokong Negeri Sembilan....


sjarah mmbuktikn btapo fanatik dan ghairah pnyokong2 klntn smpai mmbakar2.....

hrp2 player2 Negeri Sembilan x down dgn kehadiran pnyokong klntn nnt....
dah lamo mnunggu Pialo Malaysia smpai ke Negeri Sembilan......
buek yg trbaik.....
korg sumo bleh buktikn....
sumo rakyat mndoakn kejayaan Negeri Sembilan Insyaallah.....




bsok jugo adolah hari pekso muet written test....

den da xdo smgt nk muet nia.....
smgt bola sajo ado......
bsok den kno bgn seawal yg mgkn n pkul 6 stgh plg lewat den kno grak dr Pilah......
di ksmpatan yg ado ni den ingin mngucapkan kpd yg amik muet trutamo plajar2 TESL ucapan dr den smoga brjayo n buek yg trbaik.......





cito nur kasih dah start den nk gi mnontonnye rncgn fvret den tu hahaha!

Saturday, October 31, 2009

Posan Abah

jgn isap rokok byk2....
rokok makin lamo makin maha.....
abah ni xpo abah dah trlansung....





hahaha buleh lak trlansung yo bah...
ese pn trlansung yo......
xpo bah sok kito samo2 cubo tu pn kalau abah nk cubo la......




psanan abah utk den n wan long.....
smoga kwn2 lain pn mndpt manfaat klo x byk pn ckt dr psanan ni.....
hahaha.....
yg baik dtg dr Allah yg buruk adolah klemahan diri den sndr......
:)








chain smokers know why chain smokers can't quit

Thursday, October 29, 2009

Dirty Jokes dr den plak

ado sorg bdk ni drjh 4 tngl brduo yo ngn mak eh...
diorg anak branak ni bodoh 3,4 suku gak la kn.....
pd satu ari ni 6 aribln 9 tahun x dpt dikenalpasti, bdk ni blaja pndidikan jasmani kt skola...
ckg eh srh main golf......
tp bdk ni bantai main hoki.....
ckg ni pn ckp, "kau ni pantat btl la!"
bdk ni bilo blik ke rmh tny la kt mak eh sbb dio braso sggh musykil...
"mak, pantat tu amondo??"
mak eh yg samo 3,4 suku gak jwb la dgn yakin, "pantat tu nme lain bg karipap la..."


minggu dpnnye tu pn samo ckg mrh kt bdk ni dan ckp "kau ni romen btl la!"
blik rmh bdk yg 3,4 suku stgh ni tny la gak kt mak eh kn... "mak, romen tu apo?"
maknye skali lg mnjwb tanpa menggunakan talian hayat..."romen tu baring2 la nak..."


minggu yg ketigo skali lg bdk ni buek slh di sbjek pndidikan jasmani....
ckg yg bengang ckp "kau ni cipap btl la!"
blik rmh bdk ni brtny kpd bondanya.. "mak cipap tu ape??"
maknye pn mnjwb "ala cipap tu tongkat....."
bdk tu mngangguk2 tanda phm.....





nk dijadikan cerito minggu brikut eh plak tu atok bdk ni dtg ke rmh tmpt bdk n mak eh ni tngl...
dtg knon2 nk ziarah-menziarahi la kn......
mso atok eh smpai mak bdk ni x bpo sehat n ddk yola kt dlm bilik...
bdk ni pn mlayan atoknye yg bru smpai tu.....
"tok, mkn la cipap ni...byk ese goreng td..." katanya dgn nada pnuh sopan.....
atok eh td mulo la garu kpalo.....

atok eh pn tny, "mano mak kau??"

"tgh romen kt dlm bilik tok..." ringkas sajo jwpn bdk tu.....

atok eh da mulo bengang dgn bdk tu n mak eh skali....

atok tu pn brjln kluar dgn pantas nk blik la kiro eh.....
"atok, nk poie mno tu??cipap atok trtinggal nia...."

Wednesday, October 28, 2009

menyambut rajo baru

den bru blik padang daerah nia....
den poie td pkul 8 lbih naik ngn alep n alan.....
NEGERI SEMBILAN kn rajo bru....
pesta2 la gak...
tah bpo ari ntah pesta den pn x tau....
mlm ni yo kek Pilah, ari sblm2 ni sumo kek Senanti tua....
jamuan rakyat n ado knsert....hattan, johan ngn zizan ado nmpk eh td.....
den nk poie Senanti maleh lak raso eh.....
jd di ksmpatan yg ado ni buek kek Pilah den pn turut serta la kn.....
den smpai padang beghombik org....
tgh tunggu rajo smpai....
den igt td dlm pkul 9 bru rajo smpai...
naik keto antik diiringi oleh kudo 6,7 ekor.....
lopeh tu cm lmbek yo nk mkn pnyudah eh poie main snuker 88...
alan yg bkn kaki snuker lak poie main game fantasy tua.....
haha...
dah main tu tny kt mmbr den bru smpai sorg nia....
dio koba x dpek mkn pn...
sumo da abih....
pnyudah eh mkn kek kodai...
igt an dapek mkn free kek padang tu.....
rzki xdo nk wek cmno kn...
yola org eh bpo rmai plak...
klo dpek pn siso2 yola...
haha peh mkn tu igt nk lpak padang blik tgk apo ado.....
tp alep kau nk blik lak...
bnti jap tgk bungo api dan den pn blik la ke rmh....
wlaupn x dpek mkn free tp xpo la kn hahaha...





kpd Tuanku, patik ucapkn slmt mnaiki takhta....




DAULAT TUANKU!

Monday, October 26, 2009

Karier

Besok akn menyambung kembali karier sbagai Penulis Awam di Kuala Pilah....
karier ni bermula semenjak lps spm dlu n ditangguhkan kerana pg blaja di Melako....
oleh kerana cuti semester jadi karier ni disambung blik la kn supaya dpt den duit ckit utk blanjo.....
majikan den adolah pak sdaro den iaitu Pak Akob sorg yg pakar dlm hal surat2 sumo ni...
dio la Penulis Awam yg sbona dan den mrupakan kuli sajo....
hahaha ari ni cuti sbb prtabalan Yamtuan yg bru iaitu Tuanku Muhriz.....
dapek rajo baru hahaha.....
klo nk tau lbih lanjut tntg rajo bru n prtabalan sumo ni carik la dkt intrnet ko, surat kabar ko....
mnarik kisah eh x tipu....
kito kono la tau gak kn tntg hal2 yg mcm ni...
haha....




Sesungguh eh ilmu di dunio ni sgt luas dan spnjg idup ni kito cumo dapek stitik dr laut yg sgt bosa tu....
tu la ibarat eh ilmu di dnio yg kito dapek n pelajari spnjg idup kito di dunio ni....
oleh yg dmikian manfaatkn la ilmu yg kito ado utk kbaikan n jgn ssekali sombong dan kdokut dgn ilmu yg kito ado.....
ilmu yg dimanfaatkan pahalo eh akn brterusan walaupun kito da mninggal dunio nnt....

Sunday, October 25, 2009

BAD GAME



it's a bad game by United....

i dont know why all movements and passes are easily controlled and denied by The Kops......

the midfields are very pathetic and not functioning.....

did not effective and creative like usual and i dont see that the midfields are helping whether in defensive and the attacking tries....
didn't perform beautiful passes and dangerous runs like they always practised in previous games.....
they also lose high balls in the middle of the pitch....
they are really slow today....

the defends also play bad today....

how many times they let Liverpool players running freely and let their passes crossed under their feet.....
it's Van Der Sar who goalkeeping today, if it's Foster, i think it will be bigger than 2 goals......

Liverpool
dominated the game and they won it.....

i dont know why Ferguson let the players who are not performing well to keep playing.....
in my opinion, the decision to brought Owen and Nani in is really brilliant, but it's too late although they manage to change a little bit for United's pattern.....
it's better to substitute them early in the second half, but i dont have the right to do that haha if it's the Winning Eleven, i have done that at the 25th minutes.....

other than that, the referee for todays match i dont know his name was a little bit mcm gampang.....

haha.....


United
had lose this game, but it's not over yet....

the chase for defending the title just begin......
win and lose are usual cycle in soccer......


they had lose this game, but not their supporters.......

to The Red Devils, we supporters are always behind you......
keep going because we all starving for titles and championships.....



GLORY GLORY MANCHESTER UNITED!!

Piala Malaysia

Suku akhir kdua N. SEMBILAN mnang 3-0.....
akn pg semi dgn agregat 5-0....
wah3 mmg caya laa.....

Semi Final :

N.SEMBILAN lwn TERENGGANU
KELANTAN lwn PERLIS

Selasa ni 27 aribln main Paroi dlu....
mst poie apo nk jd pn jd la klo xdo org nk folow den poie sorg......


Prestasi N. SEMBILAN dlm Piala Malaysia sungguh baik dan menakjubkan.....
Hny bolos 1 gol n da skor 20 gol stakat ni.....
mmg pada landasan yg trbaik utk mnjd champion taun ni.....
YEAHH!



GO NEGERI SEMBILAN.....
I AM ALWAYS BEHIND YOU






Saturday, October 24, 2009

TESL BOY UITM LENDU

Jenny - my broadband
Senat - my suicide
Mail - my lidi
Mubin - my timbang
Jupas - my khemah
Mosh - my rugby
Blur - my cool
Ragu - my singer
Anep - my malu
PM - my fifa
Frankee - my pilah
Fiki - my garang
Toto - my aneh
Tebes - my magician
Doi - my kuping
Madi - my buncit
Pajun - my bukak game
Ipan - my cheerleader
Pojan - my squirrel
Nyonyot - my bdk car
Abid - my kaki gayut
Amir - my jenglot
Ajim - my arshavin
Wan long - my kotum
Subo - my marlboro
Adri - my dinosaur
Muhidin - my saiko
Hadi - my need 4 speed
Siamang - my supplier
Amir - my sopan
Mad - my fabregas
Pidot - my tidoq
Kaza - my style
Sadong - my ustad
Aiman - my badawi
Itik - my rokok
Apek - my cino
Tachap - my party
Torres - my striker
Aki - my koling

<3

may Allah bless u guys....